ÖDÉMA

A  vízvisszatartás vízhajtó gyógyszerekkel kezelhető, amelyek hatására szervezetünk kiüríti a felesleges folyadékot. Ezzel együtt azonban testünk fontos ásványi anyagokat is veszíthet, amelyek egyebek mellett biztosítják szívünk megfelelő működését..

 

 

A folyadék a vérerekben és a nyirokcsatornákban áramlik. A vénás vagy nyi­rokkeringés akadályozottsága vagy túlterheltsége miatt azonban a folyadék felgyűlhet a test szövetei­ben, magukban a sejtek­ben, illetve valamely test­üregben. Ödémásodás leggyakrabban a bőr alatti laza kötőszövetben, például a boka körül fordul elő; ha benyomjuk, az megtartja az ujjunk nyomát. Az agyvizenyő a koponyaűri nyomás fokozódásával jár, epilepszi­ás görcsöt, hányást, lelassult szívműködést idézhet elő. Ödémát okozhat az étrend magas sótartalma, a szoros térdzokni, a hosszú ideig tartó ácsorgás vagy a láb lógatása ülés közben. A menstruáció előtti víz­visszatartásért a hormon­szint ingadozása felelős. Allergiás reakció tünete a szemhéjödéma vagy a gégevizenyő, ami fulladás­hoz is vezethet.


Nézzünk néhány tanácsot ödémásodás ellen:


Kevesebb folyadék

  • Ha hajlamosak vagyunk a vízvisszatartásra, csökkentsük le a napi folyadékbevitelünket, mert amit a vizelettel nem tu­dunk kiüríteni, az a szövetek ödémásodását idézi elő.


Nátrium-kálium egyensúly

  • Fogyasszunk kevesebb sót (nátriumot), mert megköti és a sejtekben tartja a vizet. A szervezetünkbe jutó só nagy része feldolgozott élelmiszerekből, például zacskós levesekből, már­tásokból, csomagolt rágcsálnivalókból, sőt a bolti kenyérből származik. Válasszunk ezek helyett friss gyümölcsöt, zöldséget, valamint teljes kiőrlésű gabonaféléket. Lehetőség szerint ma­gunk süssük a kenyerünket (érdemes vásárolni egy kenyérsütő gépet). Ha mégis fogyasztunk készételeket, válasszunk olyano­kat, amelyek címkéjén az áll: ,,alacsony sótartalmú" vagy „ala­csony nátriumtartalmú".
  • A megfelelő kálium-nátrium egyensúly nagyon lényeges a szervezet folyadékszintjének szabályozásához. Az emberek többsége túl kevés káliumot és túl sok nátriumot fogyaszt. Együnk sok, káliumban gazdag gyümölcsöt és zöldséget, például banánt, avokádót, burgonyát, paradicsomot, narancsot (és igyunk narancslevet). A húsok és a tejtermékek szintén gaz­dagok káliumban.


Természetes vízhajtók

  • A gyermekláncfű levele vízhajtó hatású, a gyógynövény rá­adásul sok káliumot tartalmaz. A tea elkészítéséhez tegyünk másfél evőkanál szárított gyermekláncfüvet l liter vízbe, majd forraljuk fel. Hagyjuk lassú tűzön 15 percig főni, szűrjük le, és azután fogyasszuk, hogy kihűlt. Igyunk naponta 2—4 csészével.
  • A csalán természetes vízhajtó szer. A tea elkészítéséhez te­gyünk 1 púpozott teáskanál porított csalángyökeret egy csésze hideg vízbe. Forraljuk fel, várjunk még 1 percet, vegyük le a tűzről, és 10 percig hagyjuk állni. Igyunk naponta 1 csészével.
  • A csemegekukorica - valószínűleg magas káliumtartalmá­nak köszönhetően - enyhe vízhajtó hatással rendelkezik. Te­gyünk 1 teáskanál szárított csemegekukoricát (néhány gyógy­növényboltban, esetleg piacon kapható) hideg vízbe. Forraljuk 2-3 percig, majd szűrjük le. Igyunk a léből naponta többször 1-1 csészével.
  • Fogyasszunk sok, káliumban gazdag gyümölcsöt és zöldsé­get. A zeller, a görögdinnye, a spárga és az uborka pedig olyan vegyületeket tartalmaznak, amelyek természetes vízhaj­tóként hatnak.
  • A currypor egyik alapanyaga, a kurkuma gyulladáscsökken­tő hatással rendelkezik, és kínai kutatások szerint gátolja a víz­visszatartást. Használjuk bátran főzéskor.


Menstruáció előtti ödémásodás ellen

  • Ha a vízvisszatartás rendszeresen a havivérzés előtt okoz problémát, szedjünk B6-vitamint a menstruációt megelőző öt napon keresztül. A vitamin vízhajtó hatású, illetve az ösztrogén- és progeszteronszint kiegyensúlyozását is elősegíti (nőknél). A B6-vitamin-bevitelt több spenót, halak, szárnyasok, csicseriborsó, avokádó és banán fogyasztásával is növelhetjük. Vigyázat! A B6-vitamin tartós, nagy dózisú alkalmazása csak orvosi felügyelet mellett javasolt.


Kecses bokák

  • Rendszeres testmozgással enyhíthetjük a láb duzzanatát, ami a vízvisszatartás egyik gyakori következménye. A gravitá­ció miatt a folyadék az alsó végtagban gyűlik össze, ezért a láb­szárunk és a bokánk, különösen a nap végére, megdagad. Mindezt megelőzhetjük a vádunkat megmozgató gyakorlatok segítségével. Legalább 20-30 percet sétáljunk, kocogjunk, ke­rékpározzunk, hetente többször.
  • Viseljünk kompressziós harisnyát. Ha reggelenként, még felkelés előtt felvesszük, csökkenthetjük a duzzanatot.


Hasznos: Ha a vízvisszatartás a has puffadását vagy a végtagok duzzanatát okozza, és a rendellenesség egy hétnél tovább tart, vagy olyan nagyfokú, hogy amikor az ujjunkkal megbökjük a bőrünket, a nyomában bemélyedés marad, fordul­junk orvoshoz. Amennyi­ben a folyadék-visszatartás pangásos szívelégtelenség vagy más súlyos betegség eredménye, orvosi felügye­letre van szükség.

Kattintson ide és nézze meg a témához kapcsolódó termékeinket webáruházunkban>>

 

Linkek

KatalgusHun-Web LinkekLinkajnlLinkBank LinkkatalgusEgszsg, betegsg linkekBelfldi s klfldi szlls s apartmanLinkgyr linkkatalgus Hungarian Web Linkgyjtemny Linkel linkgyjtemnylink adatbzisrdekes Weblap SzavazsInternet.wyw.hu Linkraktr Webkatalgus - LinktrMobiltelefon linkgyjtemnyInternet.wyw.huKatalgusKategorizlt linkek a kezdlapon!Hun-Web Linkek