MENSTRUÁCIÓ ELŐTTI TÜNETEGYÜTTES

Az egy-két héttel a menst­ruáció előtt jelentkező tünetcsoportba tartozik az emlőérzékenység, a han­gulatingadozás, a fejfájás, a hátfájás, az ödémásodás (vízvisszatartás) és a has­puffadás. A problémát a hormonegyensúly felboru­lásával hozzák összefüggés­be, de pontosan nem tud­ják, miért hajlamosabbak rá egyes nők, mint mások. Annyi bizonyos, hogy a fő tettesek az ösztrogén és a progeszteron..

 

 

Mindkét hormon szintje megemel­kedhet a havivérzés előtt, majd hirtelen lezuhanhat, befolyásolva a többi hor­mon, így például a hangu­latszabályozó szerotonin mennyiségét is.

Számos kutató a leghatékonyabb megelőzési mód­nak nem valamelyik gyógyszert vagy étrend-kiegészítőt tartja, hanem a rendszeres test­mozgást.


Kipróbálhatjuk a következő hasznos ötleteket is:


Mozgásban

  • Végezzünk legalább 20-30 perc aerob mozgást minden nap. A lendületes séta és az úszás a legjobb választás, ám ha ezeket túl unalmasnak tartjuk, ott van még a korcsolyázás, a ka­rate, a vízitorna, a tánc és a többi. Az edzést izzadásig folytas­suk: ha kitartóak vagyunk, csökkenthetjük a szabadon áramló ösztrogén szintjét a szervezetünkben, és gátolhatjuk a PMS-ben szerepet játszó folyadék-visszatartást. A testmozgás egy­aránt enyhíti a stresszt, és javítja a kedélyállapotunkat, mert ser­kenti a „boldogsághormonnak" is nevezett endorfin termelé­sét, illetve megszünteti az izmok feszültségét is.


Szabályozott étrend

  • Fogyasszunk kevesebb sót, különösen a menstruációt megelőző héten. A nátrium fokozza a folyadék-visszatartást, ami a szövetek duzzanatát okozza. A feldolgozott élelmiszerek, például a zacskós levesek, a szószok és a csomagolt rágcsálniva­lók különösen sok sót tartalmaznak, ezért ezeket inkább mel­lőzzük. Még a bolti kenyérben is meglepően sok só van - ha megtehetjük, jobban járunk, ha saját kenyeret sütünk.
  • Naponta igyunk meg legalább nyolc nagy pohár vizet. így több nátrium távozik a vizelettel, s ez segít megakadályoz­ni a puffadást.
  • Fogyasszunk kevesebb alkoholt és koffeint, amelyek hoz­zájárulhatnak a menstruáció előtti tünetek jelentkezéséhez.
  • Az édesség iránti vágy általában igen erős a menstruáció előtt. Ha engedünk neki, a vércukorszintünk megugrik, s ami­kor később újra visszaesik, fáradtnak és ingerlékenynek érezzük magunkat. Ha viszont inkább gyümölcsöt fogyasztunk, amikor a cukros nassolnivalók után sóvárgunk, elkerülhetjük a hangulatingadozást.
  • A rostban gazdag élelmiszerek segítenek stabilizálni a vér­cukorszintet, enyhítik a hangulatingadozást és bizonyos ételek megkívánását. Fogyasszunk sok teljes kiőrlésű gabonából ké­szült ételt, valamint zöldséget és gyümölcsöt.


A kalcium és társai


  • Szedjünk naponta kalciumot és magnéziumot. A kalcium enyhíti a fejfájást, a hangulatingadozást és az izomgörcsöket. Az alvást is elősegíti, ezért a kiegészítőt érdemes közvetlenül le­fekvés előtt bevenni. Sok nőnek, akit súlyos PMS-tünetek kí­noznak, magnéziumhiánya van. A magnézium a kalciummal együtt segít az izomműködés irányításában. A kettő együttes, 2:1 arányban történő alkalmazása enyhíti a panaszokat.
  • A menstruáció előtt legalább két nappal kezdjünk el B6-vitamint szedni, amely serkenti a hangulat irányításáért felelős agyi vegyület, a szerotonin termelését. A folyadék-visszatartást, a mellérzékenységet, az édesség iránti vágyat és a kimerültsé­get is csillapítja. Legjobb étrendi forrásai a fehérjedús élelmi­szerek (húsok, szárnyasok és halak), valamint a dúsított müzlik.
  • Sokan használnak ligetszépeolajat a menstruáció előtti tü­netek mérséklésére, de nincs tudományos bizonyíték a jóté­kony hatására.


Hormonszintegyensúly

  • Az illatos barátcserje a hormonok egyensúlyának helyreál­lításával enyhíti a tüneteket. Vegyünk be azokon a napokon egy vagy két kapszulát, amelyeken nincs vérzésünk. Várjunk türe­lemmel; akár hat hónapig is eltarthat, mire érezhető javulást érünk el.
  • A változókorra jellemző hőhullámok ellen gyakran javasolt poloskavész (poloskafű) a hormonszint szabályozásában is segít. Szedjük naponta, két adagra osztva, étkezés közben, 7—10 napon keresztül, a menstruáció kezdete előtt. Hatását négy-hat hét alatt fejti ki.
  • A természetes antidepresszánsként alkalmazott orbáncfű hathatós segítséget nyújt a hangulatingadozás megszüntetésé­ben (a szerotoninhormon szintjét befolyásolja).


Hasznos: Ha a premenstruációs szindróma tünetei olyan súlyosak, hogy akadályoz­zák a mindennapi tevé­kenységünket, beszéljünk orvosunkkal. Az ilyen ese­tek kezelésére általában hormontartalmú gyógysze­reket, vizelethajtókat és a szerotonin-újrafelvételt gátló (SSRI) antidepresszánsokat alkalmaznak.

Kattintson ide és nézze meg a témához kapcsolódó termékeinket webáruházunkban>>

 

Linkek

KatalgusHun-Web LinkekLinkajnlLinkBank LinkkatalgusEgszsg, betegsg linkekBelfldi s klfldi szlls s apartmanLinkgyr linkkatalgus Hungarian Web Linkgyjtemny Linkel linkgyjtemnylink adatbzisrdekes Weblap SzavazsInternet.wyw.hu Linkraktr Webkatalgus - LinktrMobiltelefon linkgyjtemnyInternet.wyw.huKatalgusKategorizlt linkek a kezdlapon!Hun-Web Linkek