MENOPAUZA

A változókor a petefészek zsugorodásával kezdődő és a menstruáció teljes megszűnésével lezáruló folyamat, A női nemi hor­mon, az ösztrogén és a progeszteron termelődése fokozatosan csökken, és az ovuláció (havi peteérés) ritkábbá válik, végül mind­kettő abbamarad..

 

 

 

A hor­monháztartás egyensúlyá­nak felborulása számos kellemetlen tünettel járhat: hőhullámok és éjszakai izzadás, hüvelyszárazság, kedélyhullámzás, alvászavar és kiszámíthatatlan, illetve szokatlanul könnyű vagy fájdalmas menstruáció. Ekkor indul meg a kóros (vagyis 3-5%-nál nagyobb mértékű) csontvesztés, a csontritkulás is.


Ne feledjük, hogy a menopauza nem betegség, és nem tart örökké, ráadásul az alábbi módszerek valós segítséget nyújthatnak:


Növényi ösztrogének

  • A tofu és egyéb szójakészítmények izoflavonoidjai renge­teg fitoösztrogént (enyhe hormonszerű tulajdonságokkal rendelkező növényi eredetű vegyületet) tartalmaznak, amelyek enyhíthetik a hőhullámokat és a hüvelyi szárazságot. Az aján­lott napi adagot például 200 mg tofu elfogyasztásával vihetjük be a szervezetünkbe.
  • A szükséges mennyiséget izoflavonoid-kiegészítő szedésé­vel is biztosíthatjuk, amennyiben nem szeretnénk mindennap tofut enni. Keressünk olyan terméket, amely geniszteint és daidzeint tartalmaz.
  • A lenmag szintén kiváló fitoösztrogén-forrás. Őröljük meg, és tegyünk 1-2 evőkanálnyit müzlibe vagy joghurtba.


Nyugodt éjszakák

  • A poloskavész (poloskafű) bizonyítottan enyhíti a hőhullá­mokat, mivel csökkenti a luteinizáló hormon (LH) mennyisé­gét (a kutatások összefüggést találtak az LH magas szintje és a hőhullámok között). Néhány nő esetében a növény a hüvely­szárazság, az idegesség és a depresszió ellen is hatékony. A hő­hullámok és az éjszakai izzadás visszaszorítása érdekében szed­jünk naponta kettő-négy alkalommal legfeljebb 1 ml tinktúrát. Hogy ne érezzük annyira az ízét, keverjük fél pohár gyümölcslébe vagy vízbe. Szedjük hat hétig, azután tartsunk négy hét szünetet a következő alkalmazásig, majd ugyanígy folytassuk.
  • Az éjszakai izzadás enyhítésére vegyünk be naponta három­szor 3—15 csepp zsályatinktúrát fél pohár teába vagy vízbe keverve. Összehúzó hatásának köszönhetően körülbelül egy nap alatt segít megszüntetni a rendellenes izzadást.
  • Az E-vitamin szintén enyhítheti a hőhullámokat, az éjsza­kai izzadást, a kedélyhullámzást és a hüvelyszárazságot. Min­denképpen beszéljünk orvosunkkal, mielőtt rendszeresen E-vitamint kezdenénk szedni. Ez különösen akkor fontos, ha cukorbetegek vagyunk, könnyen szerzünk horzsolásokat, vagy magas a vérnyomásunk.
  • Viseljünk természetes anyagból készült könnyű ruhákat, és esetleg hordjunk magunknál kisméretű, elemes ventilátort arra az esetre, ha jelentkeznének a hőhullámok.
  • Egy 20 perces reggeli langyos fürdővel egyes nőknél egész napra megelőzhetők a hőhullámok.


Többet erővel

  • Végezzünk naponta legalább 20 perc aerob testmozgást. Vizsgálatok támasztják alá, hogy a rendszeres, fokozott oxi­génfelvétellel járó testedzés csökkenti a hőhullámokat és az éjszakai izzadást, javítja a kedélyállapotot, az alvást, és a hor­monszint egyensúlyát. A mechanikai terheléses sportok, példá­ul a séta és a futás csontjaink erejének megőrzésében is segít­het. Természetesen az egészséges testsúly elérése és fenntartása is rendkívül lényeges.


Fűben, fában, cserjében

  • Az illatos barátcserjét már körülbelül 2000 éve használják a különféle „női bajok" kezelésére és megszüntetésére. A bo­gyójából készített orvosság helyreállítja a progeszteronszintet, amely a változókorban jelentősen visszaesik. A gyógynövény különösen hasznos lehet a menopauza alatt jelentkező erős vérzés kezelésében. Más tüneteket, például a hőhullámot és az éjszakai izzadást is enyhítheti. Vegyük be kapszula formájában reggel és este, vagy igyunk meg 30 csepp tinktúrát egy kevés hideg vízbe keverve. Legyünk türelemmel: a hatás körülbelül három hónap múlva jelentkezik. Nyugodtan használjuk a gyógynövényt: a mesterséges hormonpótlókkal ellentétben nincsenek mellékhatásai.


Étrendtervek

  • Ha hőhullámaink vannak, tartózkodjunk az alkoholtól, a kávétól, a fűszeres ételektől és a forró italoktól. Ezek az élelmiszerek kiválthatják ezt a jellegzetes változókori tünetet.
  • A csontritkulás megelőzése érdekében ügyeljünk arra, hogy elegendő mennyiségű fehérjét fogyasszunk. Ez nem jelent sokat: egy tenyérnyi nagyságú csirkehús vagy hal már biztosít­ja a napi fehérjeszükségletünket.
  • Csontjaink védelme érdekében szedjünk mindennap olyan kiegészítőt, amely kalciumot, magnéziumot és D-vitamint tartalmaz. A zsírszegény tejtermékek kiváló kalciumforrások: egy pohár fölözött tejjel például 300 mg kalciumhoz juthat a szervezetünk (menopauza alatt a napi szükséglet 1500 mg).


A kellemes együttlétért

  • A csökkenő ösztrogénszint hüvelyszárazsághoz vezet, ami miatt a szeretkezés fájdalmassá válik. A vízbázisú síkosítók megoldhatják a problémát, a petróleumzselét és a többi, olaj alapú készítményt azonban kerüljük. A vizsgálatok szerint ez utóbbiak nem olyan hatékonyak, hosszú távú használatuk pe­dig fokozhatja az irritációt.


Hasznos: A menopauza természete­sen nem betegség, pusztán egy mérföldkő minden nő életében. Néhányan nem is észlelnek tüneteket. Sokan azonban igen, mégpedig az enyhétől a rendkívül nyug­talanítóig sokfélét. Ha a ciklusunk szabálytalanná válik, vagy két menstruáció között is jelentkezik vér­zés, forduljunk orvoshoz, hogy kiderítsük, a rendelle­nesség a menopauzával áll-e összefüggésben, vagy vala­milyen betegség okozza. A vizeletürítéskor feílépő égető, szúró érzés húgyúti fertőzésre utalhat, amely gyakran előfordul hüvely­szárazság mellett.

Kattintson ide és nézze meg a témához kapcsolódó termékeinket webáruházunkban>>

 

Linkek

KatalgusHun-Web LinkekLinkajnlLinkBank LinkkatalgusEgszsg, betegsg linkekBelfldi s klfldi szlls s apartmanLinkgyr linkkatalgus Hungarian Web Linkgyjtemny Linkel linkgyjtemnylink adatbzisrdekes Weblap SzavazsInternet.wyw.hu Linkraktr Webkatalgus - LinktrMobiltelefon linkgyjtemnyInternet.wyw.huKatalgusKategorizlt linkek a kezdlapon!Hun-Web Linkek