MELLKASI SZORÍTÁS

A nyomó, szorító mellkasi fájdalom figyelmeztet ben­nünket arra, hogy a szívünk nem jut elegendő oxigén­dús vérhez. A szívet ellátó artériák (koszorúerek) fa­lán a zsíros lerakódásokból úgynevezett plakkok ala­kultak ki, amelyek beszűkí­tik az ereket. Ilyenkor az átmeneti vérellátási zavar, vagyis az oxigénhiány miatt lép fel az anginás fájdalom, mely gyógyszerekre általá­ban jól reagál...

 

 

 

Ha viszont valamelyik artéria elzáró­dik, a vérellátási területén lévő sejtek az oxigénhiány miatt elhalnak: ezt nevez­zük szívinfarktusnak. Az anginás fájdalom általában a szegycsont alól indul ki, és kisugárzik a vállba, a ka­rokba (elsősorban a bal karba) vagy az állkapocsba. Ehhez még fulladás, átme­neti hányinger, szédülés, szabálytalan szívdobogás és szorongás is társulhat.


Nézzünk néhány hasznos tanácsot:


Sürgős intézkedések

  • Ha a roham jelentkezésekor éppen állunk, járunk vagy vala­milyen testmozgást végzünk, üljünk le, és pihenjünk.
  • Ha fekvő helyzetben szorítást érzünk a mellkasunkban, üljünk fel. Ezzel elősegíthetjük a kielégítőbb légzést, és több oxigénhez juttathatjuk a szívet. A nyugalmi állapotban fellépő angina azt jelzi, hogy nagy a szívroham kialakulásának kocká­zata, ezért minél hamarabb forduljunk orvoshoz!
  • Ha a roham olyankor jelentkezik, amikor izgatottak va­gyunk vagy szorongunk, próbáljunk megnyugodni. Az érzel­mi feszültség is megnövelheti a szív oxigénszükségletét. Te­gyünk szívességet a szívünknek azzal, hogy relaxációt, jógát, tajcsit, meditációt vagy valamilyen más stresszcsökkentő mód­szert tanulunk, majd alkalmazunk rendszeresen.


Szívbarát élelmiszerek és kiegészítők

  • Az ómega-3 zsírsavak óvják a szívet és a véredényeket. Megfelelő mennyiséghez juthatunk belőlük, ha hetente két­szer olajos húsú halat, például makrélát, lazacot vagy szardíniát fogyasztunk. Halolajkapszulát is szedhetünk, de erről tájékoz­tassuk az orvosunkat, nehogy az étrend-kiegészítő kölcsönha­tásba lépjen valamelyik orvosságunkkal. Olyan terméket vá­lasszunk, amely kombinált EPA/DHA (eikozapentaénsav és dokozahexaénsav) bevitelt biztosít.
  • Számos vizsgálat bizonyítja, hogy napi egy gerezd fokhagy­ma csökkentheti a magas koleszterinszintet, így gátolja a vér­rögképződést. A legjobb hatékonyság érdekében fogyasszuk nyersen összezúzva és salátaöntetbe keverve. A fokhagymakapszula is hasonlóan jó hatású. Olyan készítményt vásároljunk, amely 4000 mikrogramm allicint tartalmaz.
  • A folsav és a B12-vitamin csökkentik a vérben található, a szívbetegség kockázatát növelő homocisztein szintjét. Az a leg­biztosabb, ha táplálék útján vesszük magunkhoz őket: egyes kutatások megkérdőjelezik a kiegészítők előnyeit. A Bp-vita-min beviteléhez együnk sok húst, halat és tojást, folsavat pedig levélzöldségekből és citrusfélékből nyerhetünk. (Meg kell em­líteni azonban, hogy más vizsgálatok szerint naponta 400 mik­rogramm folsav és 0,5 mg B12-vitamin szedésével csökkent­hető a szívbetegség kialakulásának veszélye.)


A megelőzés ereje

  • Orvosunk irányításával állítsunk össze személyes edzésprog­ramot. A rendszeres testmozgás segít elhárítani a mellkasi fájdalmat.
  • Szokjunk le a dohányzásról. A cigaretta nikotintartalma szűkíti az artériákat, s ez anginát idéz elő, vagy rontja a már ki­alakult állapotot. Kerüljük a füstös helyeket is.
  • Próbáljunk meg lemondani a kávéról. Számos nemrég végzett vizsgálat szerint a kávéfogyasztás összefüggésbe hozha­tó a homocisztein (az anginás rohamok egyik lehetséges kivál­tó tényezője) szintjének emelkedésével.
  • Bőséges étkezés után pihenjünk, vagy végezzünk nyugodt tevékenységet. Az emésztőrendszer ilyenkor több vért von el a táplálék feldolgozásához, a szív tehát kevesebb oxigénhez jut.
  • Hidegben ne tartózkodjunk a szabadban. A hűvös levegő serkenti az izomreflexeket, s ez anginás rohamot idézhet elő.
  • Kerüljük a hirtelen fizikai megterhelést, ne iramodjunk például a busz után, vagy ne kapjunk fel nehéz tárgyakat.
  • Ügyeljünk az egészséges testsúlyra. Naponta ötször fo­gyasszunk zöldséget és gyümölcsöt, együnk sok teljes kiőrlésű gabonát és sok keményítőtartalmú ételt (burgonyát, tésztát és rizst). Csökkentsük a zsíros ételek mennyiségét, különösen az olajban sültekét, a süteményekét és a csokoládéét. Igyunk ala­csony zsírtartalmú tejet. Sovány húst vegyünk, és hetente leg­alább kétszer kerüljön hal az asztalra. A kenhető margarinkré­mek s az olajfélék szerepeljenek minél ritkábban az étrendben, és részesítsük előnyben a többszörösen telítetlen zsírtartalmú termékeket. A vörösbor mérsékelt fogyasztása is hasznos lehet.


Hasznos: Sokan, akik először élnek át mellkasi szorítást, azt hiszik, hogy szívrohamot kaptak. Bár az előbbi ese­tében a szívbe áramló vér útja nem záródik el telje­sen, a figyelmeztetést nem szabad félvállról venni. Ha anginára jellemző tünete­ket észlelünk, haladéktala­nul forduljunk orvoshoz. Ha a mellkasi fájdalom 15 perc alatt nem szűnik rneg, vagy fulladás és émelygés is társul hozzá, azonnal hívjunk mentőt. Mialatt a segítségre várunk, vegyünk be 300 mg vízben oldható aszpirint.

 

Linkek

KatalgusHun-Web LinkekLinkajnlLinkBank LinkkatalgusEgszsg, betegsg linkekBelfldi s klfldi szlls s apartmanLinkgyr linkkatalgus Hungarian Web Linkgyjtemny Linkel linkgyjtemnylink adatbzisrdekes Weblap SzavazsInternet.wyw.hu Linkraktr Webkatalgus - LinktrMobiltelefon linkgyjtemnyInternet.wyw.huKatalgusKategorizlt linkek a kezdlapon!Hun-Web Linkek