KIMERÜLTSÉG

Az emberek olyan gyakran panaszkodnak tartós, nagy­fokú fáradtságra, kimerült­ségre, hogy az orvosok ezt tartják az első számú egészségügyi problémának. Többnyire motiváció hiány és a szexuális vágy csökke­nése kíséri…

 

 

 

Kialakulásához számos betegség és élet­módbeli tényező is hozzá­járul, köztük az alváshiány, a nem megfelelő táplálko­zás, az influenza, az elhízás, az allergia, a fertőzések, a vérszegénység, az alkoho­lizmus, a pajzsmirigy műkö­dési zavarai, a szívbetegség, a rákos megbetegedések, a cukorbetegség és az AIDS.


Nagyon fontos a pihenés, de jó megoldás lehet az energiáink átcsoportosítása is:


Gyorssegély

  • Ha gyorsan össze akarjuk szedni magunkat, tegyünk 2 csepp borsmentaolajat egy zsebkendőre, tartsuk az orrunk elé, és lé­legezzünk mélyeket. Ha egy kicsivel több időnk is van, adjunk 2 cseppnyit az olajból a fürdővízhez 4 csepp rozmaringolajjal együtt, és merüljünk el benne.
  • Feküdjünk hanyatt, és párnákkal polcoljuk alá a lábun­kat, hogy a fejünknél magasabbra kerüljön. Még ennél is jobb, ha valamilyen lejtős felületre heveredünk le. Indiában a jógik ezen az elven alapuló élénkítő gyakorlatokkal serkentik az agy vérellátását.


„Üzemanyag" a jobb teljesítményhez

  • Reggelizzünk bőségesen, és együnk többször, kisebb ada­gokban egészséges harapnivalókat a nap folyamán. Próbáljuk 300 kalóriára korlátozni egy-egy étkezés energiaértékét, így egyensúlyban tarthatjuk a vércukor- és az energiaszintünket.
  • Étrendünket tegyük változatossá, és adjunk meg a szerve­zetünknek mindent, amire szüksége van a vitalitás megőrzésé­hez: A-vitamin (belsőségek, tejtermékek, tojássárgája, tengeri halak, sárgarépa, sütőtök, paraj), B-vitaminok (teljes kiőrlésű gabona, hal, hús, tej), C-vitamin (zöldségek, gyümölcsök), E-vitamin (diófélék, magvak, növényi olajok, zsíros húsú ten­geri halak).
  • A sok finomított szénhidrátot, azaz fehér cukrot vagy fehér lisztet tartalmazó élelmiszerek gyorsan, ám nem tar­tósan emelik meg a vércukorszintet. A fehér kenyér, a spa­getti és a sütemény tehát nem a legszerencsésebb választás – ha túl sokat eszünk belőlük, folyton gyengének és fáradtnak érez­hetjük magunkat.
  • Megelőzhetjük a vércukorszint ingadozását, ha sok rost­dús, összetett szénhidrátokban gazdag ételt, például teljes kiőrlésű gabonából készült reggeli pelyhet és péksüteményt, valamint zöldségeket, gyümölcsöket fogyasztunk.
  • A nagy mennyiségben fogyasztott zsíros ételek rontják az anyagcserében szerepet játszó mellékvese működését. Étren­dünk legfeljebb 10 százalékban tartalmazzon telített zsírt.
  • Karikázzunk fel egy megmosott, hámozatlan burgonyát, és éjszakára áztassuk a szeleteket vízbe. Reggel igyuk meg a káli­umban gazdag levet. Ez a létfontosságú ásványi anyag részt vesz az idegi impulzusok továbbításában és az izmok működtetésé­ben is. A természetgyógyászok szerint a kimerültségben szen­vedő embereknél nagyon gyakori a káliumhiány.


Energiakészleteink pótlása

  • A ginszenget régóta adják a fáradtság leküzdésére. Serkenti az idegrendszer működését, és védelmet nyújt a stressz hatásai ellen. Keressünk olyan kiegészítőt, amely a ginzenozid- vagy az eleuterozidtartalom alapján szabványosított kivonatból ké­szült. Vigyázat! Ne szedjük, ha magas a vérnyomásunk.
  • Naponta szedjünk magnéziumot (lehetőleg magnézium-citrát formájában). Ez az ásványi anyag többek között szerepet játszik a fehérje, a zsír és a szénhidrát energiaforrássá való át­alakításában; hiánya kimerültséget okozhat.
  • A ginkgo biloba (páfrányfenyő) javítja az agyba irányuló véráramot, s ettől éberebbnek és kevésbé fáradtnak érezzük magunkat. Reggelenként vegyünk be 15 csepp tinktúrát.
  • Érdemes lehet karnitintartalmú kiegészítőket is kipróbál­ni. Ez az - egyébként elsősorban állati eredetű élelmiszerekből nyerhető — aminosav segít a zsírokat átjuttatni az energia elő­ állításáért felelős sejtrészecskék, a mitokondriumok membrán­ján. Kövessük a címkén feltüntetett adagolási útmutatót.
  • A szervezetünk által előállított Q10-koenzim szintén köz­ponti szerepet játszik az energiatermelésben. Naponta kétszer, a reggelinél és a vacsoránál vegyük be (étellel együtt könnyebben felszívódik). Hatását körülbelül 8 hét alatt fejti ki; utá­na csak kisebb adagot szedjünk. A Q10-koenzim bizonyos éte­lekben, például a diófélékben és az olajokban is megtalálható.


Mi van a pohárban?

  • Mindennap igyunk meg legalább nyolc pohár vizet. Ne várjuk meg, hogy megszomjazzunk, mert a „folyadékszükség­let-jelzőnk" nem mindig pontos.
  • Csökkentsük a koffeinbevitelt. A kávé és a kóla rövid idő­re ugyan feldob, de amikor hatása szűnni kezd, még fáradtabb­nak érezzük magunkat, mint az ital elfogyasztása előtt.
  • Korlátozzuk az alkoholfogyasztásunkat. Az alkohol el­tompítja a központi idegrendszert, a vércukorszintet pedig csökkenti.


Nagyobb fordulatszámon

  • A hét majdnem minden napján végezzünk legalább 30 perc aerob testedzést, ami nemcsak a fölös kilóktól szabadít meg (a túlsúly is kimerültséghez vezethet), hanem javítja az erőnlé­tünket is. A rendszeresen mozgó emberek jobban is alszanak.
  • A jóga vagy a tajcsi, e két ősi edzésforma rendkívül jól át­mozgat, relaxációs elemei révén pedig élénkítő hatással bír.
  • Ha levertnek és erőtlennek érezzük magunkat, szánjunk 10 percet valamilyen könnyed testmozgásra. A kimerült­ségben szenvedő embere szervezetében gyakran alacsony az energia-anyagcserében részt vevő sejten belüli „hírvivő", az adenozin-difoszfát (ADP) szintje. Leegyszerűsítve ez annyit je­lent, hogy nincs elég „szikra, ami beindítaná a motort". Szinte bármi beválhat — a légzőgyakorlat, a séta, sőt akár az éneklés is.


A pihenés művészete

  • Mindig ugyanabban az időben keljünk fel, még hétvégén is. A szervezetünk fokozatosan hozzá fog szokni a rendszeres­séghez, és így kiegyensúlyozottan tud működni.
  • Ha több alvásra van szükségünk, feküdjünk le korábban. Ha minden reggel ugyanakkor kelünk, nyugodtan kezelhetjük rugalmasan a lefekvés időpontját.
  • Napközben csak rövid időre pihenjünk le. Ha egy óránál többet szundítunk, a szervezetünk még többet akar majd, és ébredéskor még fáradtabbak leszünk.


A teljesség kedvéért

  • Télen vegyünk be napi egy multivitamin-tablettát, hogy biztosítsuk a szervezet számára szükséges tápanyagmennyiséget.


Hasznos: Ha állandóan, még az ott­honi kezelés és a megfele­lő pihenés ellenére is fá­radtnak érezzük magunkat, forduljunk orvoshoz. Előfordulhat, hogy pajzsmi­rigy-rendellenesség, cukor­betegség, depresszió, vérszegénység vagy más betegség áll a háttérben. Amennyiben a kimerültség hasi fájdalommal, légszomj­jal vagy heves fejfájással együtt jelentkezik, haladék­talanul kérjünk orvosi segítséget.

 

Linkek

KatalgusHun-Web LinkekLinkajnlLinkBank LinkkatalgusEgszsg, betegsg linkekBelfldi s klfldi szlls s apartmanLinkgyr linkkatalgus Hungarian Web Linkgyjtemny Linkel linkgyjtemnylink adatbzisrdekes Weblap SzavazsInternet.wyw.hu Linkraktr Webkatalgus - LinktrMobiltelefon linkgyjtemnyInternet.wyw.huKatalgusKategorizlt linkek a kezdlapon!Hun-Web Linkek