HORKOLÁS

A horkolás az a „rendellenesség", amely általában nem az érintett személynek, hanem a környezetének okozza a legtöbb bosszúságot: az illető valószínűleg sokkal többet alszik, mint a családtagjai. Ha mi is az ilyen akaratlan éjszakai randalírozók közé tartozunk, mutassuk meg partnerünknek a „túlélő" tippeket..

 


 

Akár már alvó testhelyzetünk megváltoztatása is segíthet, de lehet, hogy nagyobb erőfeszítésre lesz szükségünk a nyugodt pihenéshez:


Egy kis helyezkedés

  • Támasszuk alá a felsőtestünket néhány párnával az ágy­ban, hogy ne vízszintesen feküdjünk a hátunkon, így megaka­dályozhatjuk, hogy a nyelvünk ellazulva hátracsússzon a garat­ba, és leszűkítse a légutat.
  • Emeljük meg az ágyunk fejrészét. A legegyszerűbb meg­oldás az lehet, hogy néhány deszkát vagy akár két régi telefon­könyvet teszünk az ágylábak alá.
  • Aludjunk az oldalunkon fekve. Természetesen nincs ga­rancia arra, hogy egész éjszaka ebben a pozícióban maradunk, de legalább helyezkedjünk el így lefekvéskor, karunkkal átölel­ve egy párnát.
  • Ha az átfogott párna sem tart vissza attól, hogy a hátunkra forduljunk, varrjunk egy kis zsebet a pizsamafelsőnk hátára, és tegyünk bele egy teniszlabdát. Éjszaka, amikor álmunkban megpróbálunk majd hanyatt feküdni, a kényelmetlen érzés megakadályozza, hogy testhelyzetet váltsunk.


Szabad légutak

  • Ha orrdugulás okozza a horkolásunkat, lefekvés előtt, ideig­lenes megoldásként, alkalmazzunk orrdugulás elleni orr-cseppet, orrspray-t vagy antihisztamint. Hosszú ideig tartó használatuk azonban nem ajánlott.
  • A gyógyszertárban beszerezhető tágító orrtapasszal lehet, hogy kissé furán festünk majd, de vajon számít ez? A betegtájé­koztató utasításait követve helyezzük az orrunkra elalvás előtt. Mivel gyengéden széthúzza az orr két oldalfalát, szabaddá teszi a levegő útját.
  • A borsmentaolaj összehúzó hatással rendelkezik, amit az orr és a garat falán is kifejt, ha egy pohár hideg vízbe l cseppnyit keverünk belőle, majd gargarizálunk vele. Különösen akkor hatékony, amikor a horkolás megfázás vagy allergia miatt, át­menetileg jelentkezik. (Csak öblögessünk vele, de ne nyeljük le a szájvizet.)


Fel az állal

  • Furcsának tűnhet, de néhányan nyakmerevítővel szüntetik meg horkolásukat. Mivel ez az eszköz az állat megemelve tart­ja, a légút átjárható marad. (Ezt a módszert alkalmazzák az esz­méletlen ember légútjának biztosításakor is elsősegélynyúj­tásnál, amíg megérkezik a szakszerű segítség.) Nem szükséges azonban kemény műanyag merevítőt használni. A gyógyászati­ segédeszköz-boltokban kapható puha szivacsból készült nyak­támasz kevésbé korlátozza a mozgást, és ugyanolyan jó.


Allergia esetén

  • Az orrdugulás enyhítése érdekében a padló és a függönyök rendszeres tisztításával szorítsuk vissza az irritáló anyagokat (por, állati eredetű allergének és penész). Cseréljük gyakran a lepedőt és az ágyneműhuzatot.
  • A gyógynövényszakértők a csalánteát a virágpor-allergia ál­tal okozott gyulladás csökkentésére ajánlják. Öntsünk egy csé­szényi forrásban lévő vizet l evőkanál szárított levélre (gyógy­növényszaküzletekben kapható). Fedjük le a teát, és 5 percig hagyjuk állni. Leszűrve fogyasszuk. Igyunk naponta legfeljebb 3 csészével, az egyiket közvetlenül lefekvés előtt.


Szájon át és orron át

  • Ne együnk sokat, és ne igyunk alkoholt lefekvés előtt három órán belül. Mindkettő a garatizmok fokozott ellazulását okozhatja.
  • A túlsúlyos embereknél a garatfal mögött felszaporodó zsír­szövet csökkenti a légút átmérőjét, és szájon keresztüli légvé­telre késztet. Minél nagyobb a súlyfeleslegünk, annál inkább horkolunk. A fogyás segít megszüntetni a problémát.
  • Szokjunk le a dohányzásról. A dohányfüst irritálja a nyál­kahártyát, ezért a garat megduzzad, és beszűkíti a légutat. A do­hányosoknak az orrdugulás is gyakrabban okoz problémát.
  • Ha rendszeresen szedünk valamilyen gyógyszert, beszéljünk kezelőorvosunkkal a lehetséges alternatívákról. Egyes gyógy­szerek, például az altatók és a nyugtatok súlyosbíthatják a horkolást
  • A száraz levegő is hozzájárulhat a problémához. Működtes­sünk párásító készüléket a hálószobában; ne feledjük azon­ban a gyártó utasításait követve rendszeresen kitisztítani a gé­pet. Esetleg közvetlenül lefekvés előtt töltsünk meg egy lábast forró vízzel, terítsünk egy törülközőt a fejünkre, hajoljunk az edény fölé úgy, hogy az orrunk körülbelül 30 cm-re legyen a víztől, és néhány percig csukott szájjal, az orrunkon át lélegez­zünk mélyeket.


Hasznos:

Forduljunk orvoshoz abban az esetben, ha han­gosan horkolunk, ha időn­ként levegő után kapkodva vagy fejfájással ébredünk, és egész nap álmosak va­gyunk. Ezek a tünetek egy veszélyes rendellenességre, az obstruktív alvási apnoéra utalnak, melynek követ­keztében csökken az oxi­génszint a vérünkben, s ez végül magas vérnyomás és szívnagyobbodás kialakulá­sához vezethet. Az élet­módbeli változtatások (testsúlycsökkentés) vagy az alvási testhelyzet meg­változtatása mellett az or­vosok CPAP (folyamatos légúti pozitív nyomást biz­tosító) kezelést javasolhat­nak. Műtéti beavatkozásra is sor kerülhet.

 

Linkek

KatalgusHun-Web LinkekLinkajnlLinkBank LinkkatalgusEgszsg, betegsg linkekBelfldi s klfldi szlls s apartmanLinkgyr linkkatalgus Hungarian Web Linkgyjtemny Linkel linkgyjtemnylink adatbzisrdekes Weblap SzavazsInternet.wyw.hu Linkraktr Webkatalgus - LinktrMobiltelefon linkgyjtemnyInternet.wyw.huKatalgusKategorizlt linkek a kezdlapon!Hun-Web Linkek