ÁLMATLANSÁG - LELKI OKAI

Az idősebb embereknek a fiatalabbaknál jóval kevesebb alvásra van szükségük, a 70. életévtől kezdődően az átlagos alvásidő öt-hat órára csökken, amiben persze a legtöbb öregemberre jellemző apró, napközbeni elbóbiskolás egyáltalán nem szerepel. Ennek eredmé­nyeképpen az idősebbek éjszaka időnként vagy rendszeresen feléb­rednek, az ébrenlét időtartamát azonban általában a valóságnál hosszabbnak érzékelik.

 

 

 

 

Sokak közérzetét zavarja, hogy alvásigé­nyük csökkenése következtében kora reggel ébrednek, amikor a nap még egyáltalán nem kezdődött el. Ezen sokat segíthet egy kiadós esti séta (netán kutyával együtt), vagy esetleg meditációval egybe­kötött zenehallgatás, mely az esti lenyugvás hatékony bevezetéséül szolgál. Reggelente is jótékonynak bizonyulhat egy séta, egy jó könyv vagy zenehallgatás, hogy jól kezdődjék a nap.


Az igazi alvászavaroknak számos oka lehet, melyek többnyire egyértelműen megállapíthatók:

 

  • Aki a nap történéseitől képtelen elszakadni, súlyos felelősséget visel, s úgy érzi, még álmában is készen kell állnia bizonyos dönté­sek meghozatalára, aki gondolati tevékenységét nem tudja időlege­sen szüneteltetni, az valószínűleg alvászavarban fog szenvedni.
  • Aki a külvilág felé mesterkélt énképet mutat, mert nem akar olyannak látszani, amilyen valójában,
  • aki tulajdon (éjjel megnyil­vánuló) „árnyoldalaitól" fél, személyiségének bizonyos részeit el­nyomja,nem akarja meglátni és tudomásul venni,
  • akinek olyan félelmei vannak, melyeket önmagának sem mer bevallani, az min­den bizonnyal az éjszakától is félni fog, hiszen akkor szembesülnie kell az említett tényezőkkel
  • Aki fél a haláltól, az az éjszakát, amikor másféle módon van a tudatánál, szintén félelemkeltőnek találja.
  • Aki szüntelenül uralni kívánja környezetét, aki képtelen a lazításra, a történések passzív megengedésére, aki nem túri az alárendelt szerepet s így az alvást „a hatalom hiányaként" érzékeli, az önmagát is képtelen lesz neki átengedni.
  • Külső tényezők is szerepet játszhatnak az elalvás körüli problémák jelentkezésében. A kényelmetlen fekhely, a nem megfelelő hőmérsék­letű szoba, izgató hatású italok stb.

 

Az altatószerek korántsem eredményeznek pihentető alvást, ám ha mégis szükség van rájuk, például a földrajzi időeltolódás miatt, hosszabb repülőút után vagy egy hirtelen megterhelést, így operációt kö­vetően, szedésüket akkor is a lehető legrövidebb időre kell korlátozni.

 

 

Álmatlanság: félelem, „mesterséges énkép", görcsös ön­kontroll, elégtelen körülmények (fekhely, zajok, hőmérsék­let); meg kell tanulnunk elengedni, átadni magunkat

 

 

Amit tenni kell

Az álmatlanságban szenvedőnek meg kell tanulnia

  • -    lazítani
  • -    átadni magát
  • -    önmagát tökéletesen „elhomályosult" állapotában elfogadni
  • -    hatalmáról lemondani, önmagát a természet törvényének alávetni
  • -    megszabadulni a halálfélelemtől.
 

Linkek

KatalgusHun-Web LinkekLinkajnlLinkBank LinkkatalgusEgszsg, betegsg linkekBelfldi s klfldi szlls s apartmanLinkgyr linkkatalgus Hungarian Web Linkgyjtemny Linkel linkgyjtemnylink adatbzisrdekes Weblap SzavazsInternet.wyw.hu Linkraktr Webkatalgus - LinktrMobiltelefon linkgyjtemnyInternet.wyw.huKatalgusKategorizlt linkek a kezdlapon!Hun-Web Linkek