ÍZÜLETI BETEGSÉGEK

Az ízületi betegségeknek több mint 100 típusa ismert, amelyeket két cso­portba sorolunk. Az egyik­be az akut és krónikus gyulladások (arthritisek), a másikba az ízületi kopá­sok (artrózisok) tartoznak..

 

 

Az artrózis bármely ízület­ben kialakulhat; hátterében a mozgásszegény életmód, a túlsúly vagy valamilyen sérülés áll. A csontok fel­színét védő és a lengéscsil­lapító szerepét betöltő porc kopása miatt a csont a másik csonthoz dörzsölődik, és az ízület fájdalma­san merevvé, duzzadttá válik. Artrózis általában 60 év felett jellemző, és a nők körében gyakoribb. Az arthritis oka lehet az ízületek baktérium-, vírus­fertőzés vagy anyagcsere­zavar miatt kialakult gyulla­dása. A köszvényt a vér magas húgysavszintje idézi elő. Szintén gyakori a reumás ízületi gyulladás.




Ilyenkor perszer jó tanácsokkal lát el az orvosunk, családtagjaink, barátaink, de még a szomszéd is, és az ízületi gyulladásra általában alkalmazott gyulladáscsökkentő gyógyszerek csillapítják is a fájdalmat, az arthritis kezelése azonban nem merül ki ennyiben:


1. Fájdalomcsillapítók

  • Szedjünk glükózamin- és kondroitin-szulfátot tartalmazó kiegészítőt a fájdalom enyhítése és a porckopás lassítása érdekében. E két anyag együtt bizonyítottan hatékony enyhe és mérsékelt ízületi gyulladás esetében. Kitartás, mert akár hónapokig is eltarthat, mire javulást érzünk.
  • Fogyasszunk naponta fél teáskanál gyömbérport vagy leg­feljebb 35 g (kb. 6 teáskanál) friss gyömbért. Kimutatták, hogy a gyömbér enyhíti az arthritis okozta fájdalmat, valószínűleg azért, mert a vérkeringés serkentése révén elősegíti a gyulladást okozó vegyületek elszállítását a fájó ízületekből.

 

2. Forrón vagy jegesen

  • Krónikus arthritis esetén jelentős enyhülést nyújt, ha a fájó ízületre elektromos melegítőpárnát vagy meleg vizes palackot helyezünk 20 percre. Egy forró fürdő is segíthet.
  • Az akut ízületi gyulladás tüneteit viszont a hűtés nyugtatja. Csoma­goljunk jégkockákat egy törülközőbe, és tegyük a fájó ízület­re.

 

3. Kesztyűs kézzel

  • Ha reggel gyakran ébredünk merev, duzzadt ujjakkal, viseljünk éjszaka kényelmes, kézre simuló kesztyűt. Ezzel visszaszoríthatjuk a duzzanatot. Ha viszont a kézfájás rosszabbo­dik, ne hordjuk tovább.

 

4. Az ízületek megolajozása

  • Az ómega-3 zsírsavak visszaszorítják a gyulladást, így enyhí­tik a fájdalmat és a merevséget. Többek között az olajos húsú halak - például a makréla, a szardínia, a lazac - fogyasztásával jutunk hozzájuk.
  • Az ómega-3 zsírsavak ráadásul nem csak az ízületi gyulladás okozta fájdalmat csökkentik, hanem pl. a tőkehalmájolaj lelassítja, sőt akár vissza is fordíthatja az ízületi porc károsodá­sát.

(Vigyázat! Ha véralvadásgátló gyógyszert szedünk, esetleg magas a koleszterinszintünk, vagy cukorbetegségben    szenve­dünk, a halolaj-kiegészítők alkalmazása előtt feltétlenül beszéljünk az orvosunkkal.)

  • Halolajkapszulák helyett fogyaszthatunk naponta l evőkanál lenmagolajat is, amely ugyancsak ómega-3 zsírsavakat tartalmaz. Az olajat önmagában, narancsléhez vagy salátaöntetbe keverve is bevehetjük.

 

5. Enyhítő kenegetés

  • Az eukaliptuszolaj szintén segíthet. Tegyünk néhány csep­pet a bőrünkre, és dörzsöljük bele. Ne alkalmazzuk az olajat — melegítőpárna vagy meleg borogatás alatt, mert a többlethő égetheti, illetve irritálhatja a bőrt.

 

6. Mozgásban az ízületek

  • Kezdjünk el kíméletesen, de rendszeresen mozogni (úsz­ni, futni, jógázni) — de az is elég, ha mindennap sétálunk egyet.
  • Az erős izmok segíte­nek az ízületek működésében és az azokat mozgás közben érő mechanikai hatások elnyelésében.
  • Ha az ízületeink duzzadtak, és gyulladásban van­nak, pihentessük őket.

 

7. Méretvétel

  • Minden ötödik csípő- vagy térdízületi gyulladásban szenve­dő beteg egyik lába valamivel hosszabb, mint a másik. Orvosunk beutalót adhat ortopédiai szakrendelésre, ahol speciális cipőt írhatnak fel számunkra..

 

8. Egy kis meteorológia

  • Időváltozáskor sok ízületi gyulladásos beteg panaszai felerősödnek. A páratartalom hirtelen növekedése és a légnyomás gyors esése hatást gyakorol az arthritises ízület vérellátására. Csapadékos, nyirkos időben a lakásban használjunk páramentesítő készüléket.

 

9. A megelőzés ereje

  • Az egészséges testsúly segít megelőzni a csípő- és térdízü­leti gyulladás és az artrózis kialakulását.
  • Ha az edzésprogramunkban a séta is szerepel, ne ugyanazon az útvonalon menjünk minden alkalommal, mivel így folyton egyformán terheljük az ízületeinket. Ebben segíthet a változatos terep.
  • Ne sajnáljuk a pénzt jó cipőre. A lapos sarkú jól kiképzett cipőket tartják a legjobb­nak a térdízület szempontjából.
  • A legújabb klinikai vizsgálatok igazolták, hogy a C-vitamin és más antioxidánsok védik és erősítik az ízületeket, így csökkentve az arthritis és a porckopás kialakulásának és súlyosbodásának kockázatát.


Érdekesség: Az ízületi fájdalom csillapítására évszázadok óta réz karkötőt ajánlanak a betegeknek. Megfigyelések alapján, akik réz karkötőt hordtak és aszpirint is szedtek, a fájdalom enyhébb formában és ritkábban jelentkezett, mint azoknál, akik csak aszpirint kaptak.




Forrás: Reader's D. : 1001 Otthoni gyógyír

 

Linkek

KatalgusHun-Web LinkekLinkajnlLinkBank LinkkatalgusEgszsg, betegsg linkekBelfldi s klfldi szlls s apartmanLinkgyr linkkatalgus Hungarian Web Linkgyjtemny Linkel linkgyjtemnylink adatbzisrdekes Weblap SzavazsInternet.wyw.hu Linkraktr Webkatalgus - LinktrMobiltelefon linkgyjtemnyInternet.wyw.huKatalgusKategorizlt linkek a kezdlapon!Hun-Web Linkek