NYÁLKATÖMLŐ- ÉS ÍNGYULLADÁS

Nyálkatömlő-gyulladás akkor jelentkezik, amikor egymás után sokszor végzünk egy mozdulatot, és túlságosan megterheljük az érintett ízületet - ezért olyan gyakori például kertészeknél a könyökben vagy golfozóknál a vállban. Az íngyulladást szintén ismétlődő megerőltetés okozza...

 

 

 

A nyálkatömlő-gyulladás (bursitis) azokat az apró, folyadékkal teli tömlőket érinti, amelyek az izom és a csont, illetve két izom érintkezési pontját párnázzák ki. Az íngyulladás (tendinitis) az izmokat és a csontokat összekap­csoló erős szalag, az ín gyulladásos megbetegedé­se. Az előbbi tompa, az utóbbi viszont többnyire éles fájdalommal jár. Mindkettő leggyakrabban a vállat, a csípőt, a könyö­köt, a térdet vagy a bokát érinti.


Az első és legfontosabb lépés mindkét esetben a pihentetés:

Pihenés, fáslizás és felpolcolás

  • Egy időre hagyjunk fel a fájdalmat kiváltó tevékenység­gel. Legyünk türelemmel, mert akár hetekig is eltarthat, mire teljesen rendbe jövünk.
  • Csökkenthetjük a duzzanatot, ha nem túl szorosan rugal­mas pólyát tekerünk az ízület köré, majd az érintett testrészt megemeljük. Ha a könyökünk fáj, akkor a szív vonala fölött tartva magas kartámlára támasszuk, vagy alacsony széken ülve helyezzük az asztalra. Ha a térdünket erőltettük meg, háton fekve polcoljuk alá a lábunkat párnákkal.


Hideg-meleg

  • A fájdalom és a gyulladás enyhítése érdekében csomagol­junk egy jégtömlőt törülközőbe, majd négyóránként tegyük a fájó ízületre 10-20 percig. Esetleg mélyhűtőben fagyasszunk meg vizet egy papírpohárban, tépjük le a peremét, és dörzsöl­jük a jeget a fájó területre. Ismételjük a műveletet naponta há­romszor-négyszer, alkalmanként 2—5 percig.
  • Háromnapi jegelés után - vagy amikor az ízület tapintásra már nem tűnik melegnek - felváltva alkalmazzuk a hideg és a meleg borogatást. A hő serkenti a vérkeringést, s ez felgyor­sítja  a gyógyulást. Használjunk meleg vizes palackot vagy elektromos melegítőpárnát. Esetleg öntsünk 2-3 pohár rizst egy nagyobb zokniba, csomózzuk meg a végét, és tegyük a mikrohullámú sütőbe 60—90 másodpercre. Ennek a módszer­nek — amellett, hogy igen egyszerű — megvan az az előnye is, hogy a borogatás tökéletesen illeszkedik a térdünkre, a könyö­künkre vagy a bokánkra.


Fájdalomcsillapítók

  • Az ibuprofen hatékonyan csökkenti a gyulladást és a duzza­natot, továbbá rövid távon jó megoldást jelent a fájdalomra.
  • Próbáljuk ki a tömj én tablettát. A tömjénfa kérgéből nyert kivonat korlátozza a fájdalmat kiváltó vegyületek termelődését a szervezetünkben. Kezdjük a szedését nagyobb dózisban, majd a fájdalom enyhülésével csökkentsük az adagot a tájékoztató utasítása szerint.
  • Homeopátiás orvosságokat is érdemes kipróbálni. Ha az ízület mozgás közben merev és fáj, de az intenzívebb haszná­lat során ezek a panaszok enyhülnek, naponta háromszor-négyszer 5 golyócska 15 CH hígítású mérges szömörce (Rhus Toxicodendron) ajánlott addig, amíg nem érzünk javulást. Ha az ízületi fájdalom a mozgástól erősödik, szedjünk földi tököt (Bryonia, 9-15 CH) háromszor-négyszer mindennap, amíg a panasz nem enyhül. Hirtelen jelentkező fájdalom esetén ve­gyünk be három—öt alkalommal 5 golyócska kerti rutát (Ruta Graveolens, 5—9 CH) vagy kétszer 5 golyócska árnikát (Arnica Montana, 9 CH). (A ,,C" a „centezimális" rövidítése, ami 1:100 arányú hígítást jelent. Minél többször hígítják, annál ha­tásosabbnak tartják a készítményt.)


Balzsam és borogatás

  • Az árnika virágából készített krém vagy zselé megnyugtatja a fájó ízületet — dörzsöljük a bőrbe naponta két-három alka­lommal. Gyulladáscsökkentő hatása miatt a gyógynövényt véraláfutások és rándulások gyógyítására is ajánlják. Eredménye­sebb lehet a kezelés, ha a kenőcs alkalmazása után meleg vi­zes palackot vagy melegítőpárnát teszünk az ízületre.
  • A Kínából származó, mentolos Tigrisbalzsam igen hatéko­nyan szünteti meg a fájdalmat. Naponta egyszer vagy kétszer dörzsöljük az érintett területre. Vigyázat! Mivel erős ható­anyagról van szó, először próbáljuk ki a szert egy kis bőrfelü­leten. Gyakori alkalmazás esetén kiütés vagy bőrpír jelenhet meg. A szemünk és a szánk környékére ne kenjünk a kenőcs­ből, és használat után mossunk kezet!
  • Aprítsunk fel 2 evőkanál friss gyömbérgyökeret, keverjük 5 dl forrásban lévő vízhez, és hagyjuk ázni 20 percig. Mártsunk bele egy ruhadarabot, csavarjuk ki, majd 5 percre tegyük a fájó ízületre. Ismételjük naponta három-négy alkalommal.
  • A helyileg alkalmazott ecet szintén csillapítja a fájdalmat. Áztassunk egy mosdókesztyűt vagy konyharuhát forró víz és ecet egyenlő arányú keverékébe. Csavarjuk ki, majd borogas­suk vele a fájó testrészt.


Ehető fájdalomcsillapítók

  • A gyömbérből, ebből a természetes gyulladáscsökkentő növényből készült kapszulák is segíthetnek. Vigyázat! A gyöm­bérnek enyhe véralvadásgátló hatása van, ezért ne szedjük warfarinnal, aszpirinnal vagy más, a vérlemezkék aktivitását befo­lyásoló gyógyszerrel együtt!
  • A kurkumin a curry fűszerkeverék nélkülözhetetlen össze­tevőjének, a kurkumának a hatóanyaga. Gátolja a prosztaglan-dinok (a gyulladás kialakulásában részt vevő hormonszerű ve­gyületek) szintézisét. Szedjük naponta háromszor a szabványos szárítottgyökér-kivonatot a gyulladás, valamint a fájdalom csökkentésére.
  • Az ananászból nyert bromelin nevű enzim gyulladáscsök­kentő hatású. A szabványos kivonat erősségét tejalvadási egy­ségben (MCU) adják meg; az eredményes kezeléshez olyan kiegészítőre van szükség, amelynek legalább 2000 az MCU-értéke. Éhgyomorra szedjük, naponta három alkalommal.
  • A cseresznye köztudottan csillapítja az ízületi gyulladásos fájdalmat; 20 szem gyümölcs elfogyasztásával egy aszpirintab­lettáéval egyenértékű hatást érhetünk el.
  • Az antioxidánsok segítenek megerősíteni és regenerálni az ízületekben található kötőszöveteket. A szőlőmagkivonat antioxidáns flavonoidokat, úgynevezett OPC-ket (oligomer proanthocianidineket) tartalmaz. A kivonat kapszula formában kapható.


Ízületbarát zsírok

  • Az ómega-3 zsírsavak hozzájárulnak a gyulladás csökken­téséhez. Étrendünkben úgy növelhetjük a mennyiségüket, hogy több olajos húsú halat, például lazacot, friss tonhalat és makrélát fogyasztunk. Halolaj-kiegészítőket is érdemes szedni. Ómega-3 zsírsavakat a lenmag is nagy mennyiségben tartal­maz. Vegyünk be 1-2 evőkanál őrölt lenmagot egy pohár víz­zel naponta legfeljebb háromszor, vagy l evőkanál lenmagolajat naponta egy-két alkalommal.
  • Mondjunk le a chipsek és más, hidrogénezett olajokat tartalmazó feldolgozott élelmiszerek fogyasztásáról, vala­mint az ilyen olajban elkészített sültekről. Ezek az anyagok Ugyanis fokozzák a gyulladást a szervezetben.


A megelőzés ereje

  • Könnyű gyakorlatokkal erősítsük a sérült ízület körüli iz­mokat.
  • Ne aludjunk el a fejünk felett behajlított karral – ez ugyanis a nyálkatömlő-gyulladás egyik klasszikus kiváltó testhelyzete.
  • A hosszú ideig tartó, ismétlődő mozdulatokkal járó tevé­kenységek végzése közben rendszeresen tartsunk szünetet, és nyújtózkodjunk egy kicsit.
  • Ha teniszezünk, rendkívül sok múlik a nyél, a húrfeszesség és a méret szempontjából is megfelelő ütő kiválasztásán; kér­jünk tanácsot egy teniszedzőtől.
  • Amikor térdelünk — például gyomlálunk a kertben —te­gyünk a térdünk alá habszivacs párnát.


Hasznos: Ha az állapotunk három­négy nap elteltével romlik, vagy gátolja a mindennapi tevékenységünket, fordul­junk orvoshoz. Akkor is kérjünk segítséget, ha az ízület környékén a bőr meleg, piros, vagy a terület tapintásra érzékeny. Ezek ugyanis köszvény vagy szeptikus nyálkatömlő-gyulladás jelei lehetnek, egy olyan fertőzésé, amely az ízületből kiindulva az egész testben elterjedhet.

 

Linkek

KatalgusHun-Web LinkekLinkajnlLinkBank LinkkatalgusEgszsg, betegsg linkekBelfldi s klfldi szlls s apartmanLinkgyr linkkatalgus Hungarian Web Linkgyjtemny Linkel linkgyjtemnylink adatbzisrdekes Weblap SzavazsInternet.wyw.hu Linkraktr Webkatalgus - LinktrMobiltelefon linkgyjtemnyInternet.wyw.huKatalgusKategorizlt linkek a kezdlapon!Hun-Web Linkek