GYOMORÉGÉS

Arról, hogy a savas gyo­mornedv ne juthasson a nyelőcsőbe, a gyomor és a nyelőcső közötti izom-gyűrű, a gyomorszáj (car­dia) gondoskodik. Ha tehát ez a záróizom nem műkö­dik megfelelően, lehetővé válik a sav felfelé áramlása (reflux), ami égető fájdal­mat okoz...

 

 

 

Bőséges étkezé­sek és egyes élelmiszerek is kiválthatják a rendelle­nes folyamatot. A gyomor­égés kialakulásának való­színűsége nő terhesség alatt, a túlsúlyosak, vala­mint a dohányosok köré­ben, illetve rekeszsérv ese­tén. Egyes gyógyszerek, például az aszpirin, néhány antibiotikum, antidepresszáns és nyugtató mellék­hatásai között is szerepel.


Időnként előforduló gyomorégés esetén segít­hetnek a savlekötők vagy az olyan, savtermelést gátló gyógyszerek, mint a ranitidin, a cimetidin vagy a famotidin.


A hosszú távú cél azonban az, hogy leleplezzük az okokat:

Tűzoltó italok

  • Igyunk egy nagy pohár vizet. A folyadék visszamossa a gyomorsavat a nyelőcsőből a gyomorba.
  • Tegyünk 1 teáskanál frissen reszelt gyömbérgyökeret egy csészényi forrásban lévő vízbe, hagyjuk 10 percig ázni, majd igyuk meg. (Az utazáskor jelentkező hányinger megszünteté­sére is jól beválhat a gyömbér.)
  • Gyógynövényszakértők tanácsát követve, tegyünk 2 teáska­nál ánizst, köményt vagy édesköménymagot egy csészényi forrásban lévő vízbe, 10 percig hagyjuk állni, majd szűrjük le, és igyuk meg.
  • A hagyományos indiai orvoslás, az ájurvédikus gyógyászat képviselői zúzott fahéjból vagy kardamomból készült teát ja­vasolnak a gyomorégés csillapítására. Tegyünk 1 teáskanállal - őrölt vagy por alakban - bármelyik gyógynövényből egy csészényi forrásban lévő vízbe, majd hagyjuk állni, szűrjük le, és igyuk meg.


A semlegesség jegyében

  • A nyál segít közömbösíteni a gyomorsavat. Rágjunk el egy cukormentes rágógumit szopogassunk cukrot, vagy álmo­dozzunk egy zamatos pecsenyéről, esetleg vajas újburgonyáról— bármi megteszi, ami megindítja a nyálelválasztást.
  • A szódabikarbóna lúgos kémhatású, tehát semlegesíti a gyomorsavat. Keverjünk fél teáskanál szódabikarbónát és né­hány csepp citromlevet fél pohár meleg vízbe. A citromot ne hagyjuk ki: szükség van rá ahhoz, hogy eloszlassa a szódabikar­bóna és a gyomorsav reakcióba lépésekor képződő gázt.
  • Bizonyos zöldségek, például a répa, az uborka, a retek és a cékla leve - lúgos kémhatásának köszönhetően - közömbö­síti a gyomorsavat. Nyugodtan ízesítsük egy kis sóval és bors­sal, de egyszerűen nyersen is elfogyaszthatjuk a zöldségeket.


A megelőzés ereje

  • Bármilyen rosszul érezzük is magunkat, maradjunk talpon. A gravitáció ellenében a gyomorsav nem tud a nyelőcsőbe jut­ni. Étkezés után ne hajolgassunk, és ne feküdjünk
  • Ha a gyomorégés általában éjszaka jelentkezik, az esti étke­zés legalább két-három órával lefekvés előtt történjen, így elég idő marad arra, hogy a sav szintje lecsökkenjen.
  • Párnákkal jól megemelt fejjel feküdjünk az ágyban, így a felsőtestünk kissé magasabban helyezkedik el alvás közben, és a gyomorsav nem tud a nyelőcsőbe áramlani.
  • Próbáljunk a bal oldalunkon aludni. A gyomor helyzete így ugyanis lehetővé teszi, hogy a folyadék a szerv öblösebb részében, a gyomorszájtól (a gyomrot és a nyelőcsövet elválasz­tó vastag záróizomtól) távol gyűljön össze.
  • A gyomorsav-elválasztás csökkentése érdekében együnk gyakrabban, kevesebbet. Ha ugyanis teletömjük magunkat, a gyomorszájunk nem tud megfelelően összezáródni. » Ha még eddig nem tettük meg, szokjunk le a dohányzás­ról. A kutatási eredmények szerint a dohányzás hatására a gyo­morszáj elernyed. A passzív dohányzás majdnem ugyanilyen káros, ezért a füstös helyeket se látogassuk.


Ha hajlamosak vagyunk a gyomorégésre, bi­zonyos ételek és italok fogyasztását érdemes korlátozni vagy még inkább teljesen elkerülni. Az alábbiakban káros hatásaik alapján csopor­tosítottuk őket.


Ellenjavallt élelmiszerek:

  • Elernyesztik a gyomrot és a nyelőcső alsó részét elválasztó izomgyűrűt: alkohol, borsmenta és fodormenta, paradicsom.
  • Elernyesztik a záróizmot, és irritálhatják a gyulladásban lévő nyelőcsövet: kávé, tea és kóla.
  • A bennük lévő anyagok fokozzák a gyomor­sav-kiválasztást: tej (zsír-, fehérje- és kalcium- tartalma miatt) és csokoládé (zsír- és koffe­intartalma miatt).
  • Kitágítják a gyomrunkat (ugyanazt a hatást gyakorolva a záróizomra, mint a túlzásba vitt evés): szénsavas üdítők. Általában sokáig maradnak a gyomorban, így fokozzák a savtermelést: sültek és zsíros ételek.
  • Meg szokták még említeni a citrusféléket és a belőlük készített gyümölcsleveket is, ám mi­vel ezek a gyomornedvhez viszonyítva csak enyhén savasnak számítanak, nem feltétlenül jelentenek problémát.


Hasznos:

  • Az időnként jelentkező gyomorégés nem súlyos probléma. A rendszeresen visszatérő gyomorégés viszont a nyelőcső nyálka­hártyájának gyulladásához, vérzésekhez és fekélyek ki­alakulásához vezethet. For­duljunk orvoshoz, ha több héten keresztül hetente három-négy alkalommal tapasztalunk gyomorégést, ha zihálva lélegzőnk, állan­dóan berekedünk, csak ne­hezen tudunk nyelni, illetve rövid idő alatt sokat fogy­tunk. Ezek ugyanis rákos megbetegedés tünetei le­hetnek, különösen a 40 év felettieknél.
  • A gyomorégés tünetei néha összetéveszthetők a szívrohaméival. Ha étkezés után jelentkeznek, és víz vagy savlekötők hatására enyhülnek, valószínűleg gyomorégésről van szó. Ha viszont teltséget, szorítást vagy tompa nyomást, illet­ve fájdalmat érzünk a mell­kasunk középpontjában; légszomjunk van, szédü­lünk, és kiver a hideg ve­rejték, hívjunk mentőt.
 

Linkek

KatalgusHun-Web LinkekLinkajnlLinkBank LinkkatalgusEgszsg, betegsg linkekBelfldi s klfldi szlls s apartmanLinkgyr linkkatalgus Hungarian Web Linkgyjtemny Linkel linkgyjtemnylink adatbzisrdekes Weblap SzavazsInternet.wyw.hu Linkraktr Webkatalgus - LinktrMobiltelefon linkgyjtemnyInternet.wyw.huKatalgusKategorizlt linkek a kezdlapon!Hun-Web Linkek