OMEGA-3 SZÍRSAVAK

Bármilyen ellentmondásosan hangzik, van olyan zsír, amelyből jó, ha sokat fogyasztunk. Az ómega-3 zsírsavak többszörösen telítetlen zsírok  amelyek fontos szerepet játszanak számos élettani folyamatban, a véralvadás és a vérnyomás szabályozásától egészen a gyul­ladás csökkentéséig. Jelentőségükre akkor derült fény amikor vizsgálni kezdték miért olyan ritka az ízületi gyulladás és a szívbetegség az eszkimók között.

 



Nézzük gyógyító tulajdonságait:


Szívügyünk

A szív- és érrendszeri betegségek az első számú halálokok kö­zött szerepelnek a felnőtt lakosság körében. A szívrohamok többsége akkor következik be, amikor vérrögök keletkeznek az artériákban, amelyek gátolják a vér áramlását és az oxigén elju­tását a szívbe. Számtalan kutatás igazolta, hogy az ómega-3 zsír­savakban gazdag étrend csökkentheti a szívroham és a stroke ki­alakulásának kockázatát.


Lássuk csak, hogyan:

  • A vérerek beszűkülését okozó egyes prosztaglandinok, leukotriének és tromboxánok termelődését gátolják, ezáltal csök­kentik a vérnyomást.
  • Megakadályozzák, hogy a vérlemezkék összetapadjanak és vérrögöt képezzenek.
  • Csökkentik a trigliceridek szintjét. Ezek a koleszterinnel ro­kon vérzsírok hozzájárulhatnak a szívbetegség kialakulásához.
  • Csökkentik a gyulladást az artériákban, és hatásukra a szív képes lesz erősebben pumpálni.
  • Az ómega-3 zsírsavak nemcsak a megelőzésben jutnak jelentős szerephez, hanem bizonyítottan fokozhatják a már ki­alakult betegség terápiájának hatékonyságát is. Nagy adagokban alkalmazva segítenek megakadályozni a koszorúér újbóli elzá­ródását, amely gyakran előfordul olyan betegeknél, akiken angioplasztikát hajtottak végre egy elzáródott ér megnyitására.


Olajozott működés

  • Az ómega-3 zsírsavak gátolják a gyulladást okozó vegyületeket, például a prosztaglandint. Reumás ízületi gyulladás esetén képesek szinte „megolajozni" a fájdalmas és merev ízületeket. Olyan hatékonyak, hogy az aszpirint vagy más gyulladásgátló gyógyszert szedő betegek csökkenthetik is az előírt adagot, ha halolaj tartalmú kiegészítőt kezdenek szedni.
  • Ami jó az ízületeknek, jó lehet a csontoknak is, különösen nőknél, a változókor után, amikor amúgy is nagy a csontritku­lás kialakulásának kockázata, sőt sokaknál már jelentkeznek is a tünetei. Egy vizsgálat során azoknál a nőknél, akik 18 hónapon keresztül ómega-3 zsírsavakat szedtek, nagyobb csontsűrűséget mértek, mint a kontrollcsoportnál, és ritkábbá váltak a csonttö­rések is.


Széles körű egészségvédelem

A kutatási eredmények alapján az ómega-3 zsírsavak igen sok­féle módon óvják egészségünket. Többek között hasznosnak bizonyulhatnak az alábbi területeken:


  • A krónikus bélgyulladás kezelése:  1 évig tartó kísérlet szerint, amelyben Crohn-betegségben szenvedő személyek vet­tek részt, a halolaj-kiegészítőt szedők 69 százaléka maradt tü­netmentes, szemben az egyéb kezelésben részesülők mindössze 28 százalékával.
  • A mentális egészség javítása: Néhány kutató úgy véli, hogy a depresszió előfordulásának gyakoribbá válása az Egyesült Államokban részben összefügg a halfogyasztás visszaesésével. Az ómega-3 zsírsav alacsony szintje miatt meggyengülhet a sejthártya, és csökkenhet bizonyos neurotranszmitterek képződése az agyban. Annak a 44 bipoláris zavarban (mániás depresszióban) szenvedő betegnek, akik részt vettek egy ezzel kapcsolatos vizsgálatban, közel kétharmada mutatott javulást, miután halolajat kapott.
  • A lupus visszaszorítása: Halolaj-kiegészítők szedésének hatására a bőrfarkasnak is nevezett súlyos autoimmun betegség tünetei enyhülnek, valószínűleg azért, mert az ómega-3 zsírsa­vak csökkentik a gyulladást, és megakadályozzák az immun­rendszer túlműködését.
  • A menstruációs fájdalom csillapítása: Az ómega-3 zsírsavak csökkenthetik a görcsök és a fájdalom kialakulásáért felelős vegyületek, a prosztaglandinok szintjét.
  • A rák megelőzése: Néhány előzetes eredmény szerint a hal­olaj segíthet az emlő- és a vastagbélrák megelőzésében.


Az ómega -3 zsírsavak forrásai

  • Az ómega-3 zsírsavak legjobb forrásai az olajos húsú halak, például a lazac, a makréla, a friss tonhal, valamint a szardínia. Próbáljuk meg hetente legalább kétszer az étlapra tűzni ezeket.
  • Ómega-3 zsírsavakhoz máshonnan is hozzájuthatunk: szed­hetünk halolajkapszulát, az ételek készítéséhez használhatunk repce-, mogyoró- vagy szójaolajat, és ehetünk lenmagot. Ez utóbbit kétféleképpen fogyaszthatjuk: frissen őrölve vagy hide­gen sajtolt olaj formájában salátához keverve. A lenmagolajat ne adjuk az ételhez főzés közben, mert elveszíti értékes tulajdonsá­gait. Gyorsan romlik, felbontás után ne tároljuk sokáig.


Mire jó még:

  • asztma
  • csalánkiütés
  • depresszió
  • ekcéma
  • emlékezetzavar
  • gyulladásos bélbetegségek
  • ízületi betegségek
  • körömbeteg­ségek
  • köszvény
  • magas kolesz­terinszint
  • magas vérnyomás
  • menstruációs panaszok
  • nyálkatömlő- és íngyulladás
  • pikkelysömör
  • prosztatabetegségek
  • száraz bőr
  • szívdobogásérzés
 

Linkek

KatalgusHun-Web LinkekLinkajnlLinkBank LinkkatalgusEgszsg, betegsg linkekBelfldi s klfldi szlls s apartmanLinkgyr linkkatalgus Hungarian Web Linkgyjtemny Linkel linkgyjtemnylink adatbzisrdekes Weblap SzavazsInternet.wyw.hu Linkraktr Webkatalgus - LinktrMobiltelefon linkgyjtemnyInternet.wyw.huKatalgusKategorizlt linkek a kezdlapon!Hun-Web Linkek